Dopravní federace Naši politici Oživení Frank Bold

Nominace do orgánů podřízených organizací

(Výzva ministrovi dopravy) 

ProblémyŘešení
  • Na dozorčí orgány podřízených organizací v resortu dopravy – tj. Výbor a dozorčí radu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a Správní radu státního podniku Správa železniční a dopravní cesty, s.p. (SŽDC), které jsou personálně obsazovány i zástupci dalších resortů, nejsou uplatňovány zásady vládní personální politiky (dle usnesení vlády č. 177 ze dne 17. 3. 2014), neboť nejsou posuzováni Vládním výborem pro personální nominace.
  • Chybí systematické řízení rizik personální politiky (střety zájmů, kvalifikace, osobní integrita apod.). Naopak jsou tato rizika zvyšována výrazným uplatňováním politických hledisek při konkrétních nominacích.
  • Na odbornost těchto orgánů nejsou kladeny vysoké nároky srovnatelné s dozorčími orgány státem vlastněných podniků, na něž zásady vládní personální politiky (ze stejných důvodů) uplatňovány jsou prostřednictvím VVPN.
  • SŽDC přitom řídí velmi významné finanční toky (financování dopravních staveb, zadávání veřejných zakázek, čerpání dotací z evropských strukturálních fondů).
  • Ministerstvo dopravy by si mělo stanovit vlastní transparentní a odborná kvalifikační kritéria, která musí splňovat jeho kandidáti, které následně ministerstvo navrhuje vládě k pověření výkonem funkce ve Výboru SFDI a správní radě SŽDC, a v případě jeho zřízení i v dozorčím orgánu ŘSD (viz dále).
  • Ministerstvo dopravy by kandidáty do zmíněných funkcí mělo nominovat až po jejich posouzení Vládním výborem pro personální nominace. Toto posouzení by mělo pro nominace MD doporučující charakter. Nezávislým posouzením kandidátů by byla (v případě respektování doporučujícího stanoviska) výrazně omezena personální rizika jako jsou střety zájmů, nedostatečná kvalifikace a odbornost, osobní integrita. Je třeba změnit odpovídajícím způsobem statut VVPN.
  • Výše uvedená pravidla je potřeba zachovat (pokud jde o SŽDC), nebo doplnit (pokud jde o SFDI) do připravovaného návrhu zákona o personálních nominacích do dozorčích orgánů společností se státní účastí.
  • V případě ŘSD jako příspěvkové organizace je potřeba doplnit výše uvedená pravidla do jeho vnitřních předpisů.
  • Na výše uvedené orgány je tak potřeba uplatnit stejné zásady vládní personální politiky, jaké jsou uplatňovány vůči ekvivalentním orgánům strategických společností ve vlastnictví státu.
  • Ministerstvu dopravy lze dále doporučit variantní řešení týkající se dozorčí rady SFDI:
    • Iniciovat úpravu zákona č. 104/2000 Sb. o Státním fondu dopravní infrastruktury a rovněž úpravu Statutu VVPN ve smyslu doplnění povinnosti kandidátů pro členství v dozorčí radě SFDI (nominovaných Poslaneckou sněmovnou – PS PČR) absolvovat pohovor u VVPN. Následné stanovisko VVPN by bylo předloženo formou nezávazného doporučujícího sdělení PS PČR před jejím usnesením o jmenování členů dozorčí rady SFDI. (PS PČR by však do doby předložení doporučujícího sdělení nemohla o tomto usnesení hlasovat.)
    • Iniciovat doplnění obdobné úpravy uvedené v předchozím bodě do připravovaného návrhu zákona o personálních nominacích do dozorčích orgánů společností se státní účastí.
  • Obdobně významnou pozici alokátora finančních toků jako SŽDC zastává státní příspěvková organizace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). V její struktuře však (na rozdíl od SŽDC) orgán s příslušnými kontrolními funkcemi pro řízení zmíněných rizik, zcela chybí.
  • Absence takového orgánu je dále umocněna dlouhodobými  problémy v  personálním řízení i v oblastech plnění cílů a úkolů ŘSD (zadávání veřejných zakázek, čerpání dotací).
  • Ministerstvo dopravy by mělo řešit problémy vyplývající z absence kontrolního orgánu v rámci ŘSD, svými funkcemi a postavením ekvivalentního např. správní radě SŽDC.
  • MD by mělo iniciovat zřízení kontrolního orgánu ŘSD (dozorčí rady) s vymezenými kontrolními funkcemi a pravomocemi podobnými pravomocem dozorčích rad státních podniků či SŽDC. MD tak může učinit změnou zřizovací listiny státní příspěvkové organizace ŘSD na základě § 5 odst. 1 zákona č. 219/2000 Sb. Pro personální nominace a řízení tohoto nového orgánu budou platit stejná doporučení jako v případě SŽDC (viz výše).
  • MD by mělo vyžadovat pravidelný reporting ŘSD a opět ve struktuře MD vyčlenit samostatný útvar, který bude mít ŘSD na starosti.

Podpořeno

Projekt "Monitorování a prosazování dobré správy v investičních aktivitách Ministerstva dopravy" je podpořen z programu Fond pro NNO. Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz.