Vlastnická politika a nominace v resortu dopravy - Úvod
- Uplatňuje stát dostatečně svoje vlastnická práva vůči svým podnikům a organizacím?
- Kdo a jak řídí a kontroluje nominace a práci členů správních a dozorčích rad státem vlastněných podniků a státu podřízených organizací v resortu dopravy?
- Existují transparentní pravidla a jasná kritéria pro nominace do těchto orgánů?
- Kdo jsou lidé, kteří v kontrolních orgánech rozhodují? Nedochází u nich ke střetům zájmů či politickému tlaku?
Podmínkou dobré správy veřejných investic je mimo jinékvalitní a transparentní řízení a kontrola státu v podřízených organizacích a podnicích, či transparentnost a jasná pravidla v procesu nominací osob do jejich řídících a kontrolních orgánů. Naším cílem je upozornit na zásadní a systémové nedostatky, které v této oblasti panují, a zároveň je naší snahou navrhnout možná řešení.
Na základě 2 analýz:
- Vlastnická nepolitika ČR v resortu dopravy aneb Kdo řídí České dráhy a další podniky v dopravě?
- Jak zlepšit nominace v dopravě? Vybraná rizika řízení organizací podřízených Ministerstvu dopravy: SFDI, SŽDC, ŘSD, ŘVC
jsme formulovali výzvu ministrovi dopravy, která shrnuje problémy a navrhuje jejich řešení.
Problémy se ale netýkají zdaleka jen resortu dopravy. Výsledkem našich návrhů a snah jsou i obecná doporučení a legislativní pravidla platná pro celou státní správu.
Dopravní federace NNO se v této oblasti spojila s renomovanými organizacemi Naši politici a Frank Bold.
Problémy v resortu dopravy týkající se častých personálních výměn na nejvyšších postech i v nižších funkcích, dosazování lidí do rozhodovacích funkcí, či netransparentnosti institucí vůči veřejnosti jsou na denním pořádku. Výsledkem jsou skandály a střety zájmů konkrétních osob, či korupční a netransparentní prostředí pro přípravu a realizaci dopravních projektů a zakázek.
Otázka efektivní kontroly státních institucí, ministerstvům podřízených organizací a státem vlastněných společností je tak v resortu dopravy klíčovým tématem a potřebou.