Vznik dopravní stavby - úvod
- Jak jsou vybírány, připravovány a realizovány velké především silniční stavby v ČR?
- Jak probíhá veřejná zakázka na dálniční stavbu a jaká existují úskalí tohoto procesu?
- Má státní investor nastaveno funkční projektové řízení tak, aby stavba byla připravena a realizována co nejefektivněji, nejlevněji a v nejkratším možném termínu?
- Jaké jsou hlavní problémy při realizaci dopravních investic v ČR a jak situaci zlepšit?
Naším cílem je identifikovat systémové i procesní problémy a pomocí návrhů řešení přispět ke stavu, kdy instituce investující množství veřejných prostředků, tak budou činit na základě odborné kvality svých pracovníků, transparentních procesů, řádné přípravy a fungujícího projektového řízení. V oblasti dopravy pak budou instituce připravovat jen takové stavby, které stát skutečně potřebuje, projekty budou dobře zhodnocené a připravené, s vybranou nejlepší variantou trasy. Příprava velké dálniční stavby musí dosáhnout dohody všech stran a respektovat různé zájmy, jakými jsou veřejný zájem, soukromé vlastnictví či ochrana přírody.
Jako příklad, jak procesy fungují, jsme zpracovali 3 případové studie veřejných zakázek na velké dálniční stavby:
-
D1 – stavba 0137 (Přerov – Lipník nad Bečvou)
-
D3 – stavba 0307 (Tábor – Veselí nad Lužnicí)
-
D1 – modernizovaný úsek 21 (Lhotka – Velká Bíteš)
Na základě zjištění z těchto případových studií vznikla Výzva Průhledná doprava pro ministra dopravy, která ukazuje na vybrané problémy přípravy a realizaci dopravních staveb v ČR, které lze zlepšit za relativně krátký čas.
Celkový přehled základních systémových i procesních problémů dopravních investic v ČR pak nabízí tzv. Desatero problémů a opatření potřebné k zavedení dobré správy v investicích Ministerstva dopravy.
Shrnutí našich zjištění a výstupů nabízí také Informační list (PDF)
Resort dopravy hospodaří s jedním z největších podílů na veřejných prostředcích. Zároveň je jedním z největších příjemců evropských dotací. Prostřednictvím svých investorských organizací (ŘSD, SŽDC, ŘVC) tak patří i mezi největší zadavatele veřejných zakázek v České republice.
Opakovaně se však ukazuje, že stát dosud nedokáže plánovat a připravovat velké dopravní stavby, vykupovat pozemky a dokončovat stavby v termínu. Proces přípravy a realizace stavby trvá v mnoha případech extrémně dlouhou dobu, je provázen komplikacemi při povolovacích řízeních, chybami a nejasnostmi v zadávacích dokumentacích k veřejným zakázkám, často se zbytečně přísnými požadavky pro uchazeče a jednostrannými kritérii pro hodnocení. Setkáváme se s „neočekávanými“ problémy při samotné realizaci projektu.V případě výstavby dálnic a rychlostních silnic je tento stav téměř pravidlem.
Dopravní federace NNO v této oblasti spolupracuje především s organizací Oživení.
Dále spolupracujeme s nadačním fondem Stínové ŘSD.