Případová studie veřejné zakázky na stavbu dálnice D3 v úseku Tábor – Veselí nad Lužnicí
Analýza přípravy a realizace výstavby dálnice D3 v úseku Tábor – Veselí nad Lužnicí je třetí případovou studií, kterou se snažíme přispět do diskuse o tom, kde jsou hlavní slabiny přípravy a výstavby velkých dopravních staveb v ČR. Ve srovnání s předchozími studiemi jde v případě D3 Tábor – Veselí o stavbu, jejíž první tendry byly realizovány v roce 2008 podle Zákona o veřejných zakázkách (dále jen „ZVZ“) platného ještě před transparenční novelou z 2012. Některé problémy, na které poukazujeme, by tedy v současnosti již nastat nemohly.
Úseky 0307 a 0308, na které se tato studie zaměřila, a pro které byl vybrán zhotovitel v jedné společné zakázce, jsou největším projektem dálnice realizovaným Ředitelstvím silnic a dálnic po roce 2007, pokud jde o rozpočet a počet velkých staveb v něm zahrnutých. Takto velký projekt s sebou nese řadu rizik spojených např. s transparentností veřejných zakázek či použitými kvalifikačními předpoklady pro uchazeče.
Hlavní zjištění
- Zadavatel vypsal zakázku na celkem šest samostatných staveb (2 úseky dálnice, 3 velké dálniční mosty a rekonstrukci stávajícího úseku dálnice). Tím značně zvýšil nároky na kvalifikaci dodavatelů a omezil počet potenciálních uchazečů. Zakázka se tak soutěžila v minimálním konkurenčním prostředí. Zadavatel obdržel pouze čtyři nabídky, z nichž dvě byly z formálních důvodů vyloučeny. Patrně i proto výsledná cena překročila předpokládanou hodnotu skoro o 0,5 mld. Kč
- Ve společnosti Pragoprojekt se kumulovalo několik funkcí: tvůrce investičního záměru, projektant, správce stavby, technický dozor a několikrát i odborný konzultant. Pragoprojekt tak mohl ovlivňovat jak charakter stavby, tak průběh výstavby i její kontrolu. Taková koncentrace pravomocí a střet zájmů představuje významné korupční riziko hlavně ve střetu zájmů.
- Do zadávacího řízení na zakázku na správce stavby a technický dozor stavby se přihlásily pouze dva subjekty. Důvodem byly jako u zakázky na zhotovitele staveb vysoké kvalifikační předpoklady pro uchazeče, kterými mohl projít jen malý okruh potenciálních konkurentů. Soutěžilo se navíc pouze s jediným kritériem nejnižší nabídkovou cenou. Obzvláště u zakázek tohoto typu by kritériem měla být převážně kvalita a ne tlak na cenu. Celkové náklady zadavatele mohou značně narůst v případě, že vybere nejlevnější technický dozor apod.
- Nekoncepční příprava projektu. Ministerstvo dopravy investovalo do přípravy projektu PPP minimálně dva roky a 120 mil. Kč. Projekt PPP se ve výsledku nerealizoval převážně z důvodu nepřipravenosti stavby ve smyslu chybějících stavebních povolení a majetkoprávní přípravy.
- Zadavatel použil pro výběr dodavatele diskriminační kritéria, která mohla vést k omezení počtu uchazečů o zakázku. Zadavatel mimo jiné požadoval, aby některé vybavení uchazeče bylo nejvýše 7 let staré. Dále, aby disponoval s betonárkami a obalovnami, což je podmínka, kterou judikatura o několik let později shledala diskriminační a tedy v rozporu se zákonem. Navíc podat nabídku mohl jen uchazeč, který měl v posledních třech letech obrat ve výši 36 mld. Kč, což je více jak 3,5 násobek předpokládané hodnoty zakázky. Všechna kvalifikační kritéria tak společně značně omezila konkurenci v zadávacím řízení.
- Zadavatel uzavřel smlouvu se správcem stavby a technickým dozorem až půl roku poté, co podepsal smlouvu se zhotovitelem. Správce stavby se tak nemohl podílet na přípravě zadávacího řízení a zadávací dokumentace, ani dozorovat do té doby provedené práce.
- Zprávy o posouzení a hodnocení nabídek u zakázky na zhotovitele a správce stavby neobsahují zákonné náležitosti a zadávací řízení je tak netransparentní a nepřezkoumatelné.
- Stavba nebyla ani dva roky po uvedení do provozu finančně uzavřena.
Studie ke stažení (pdf, 2 MB)
Související odkazy
- Chronologie stavby (viz str. 25 -26 případové studie)
- Informační leták ŘSD k D3 - Tábor - Veselí nad Lužnicí - z 7/2013
- Zakázka na zhotovitele stavby ve Věstníku VZ - z 16. 10. 2008
- Kontrolní akce NKÚ č. 10/15 - Peněžní prostředky určené na pořízení dálnice D3 - zpráva z 3. června 2011
- "V projektu dálnice D3 mizí peníze" - zpráva Frank Bold ke kontrolnímu závěru NKU č. 10/15
- SFDI: Výsledky kontroly "Dálnice D3 Tábor - Veselí nad Lužnicí, 0308A Soběslav - Veselí nad Lužnicí", 7.12.2015
- SFDI: Výsledky kontroly "Dálnice D3 Tábor - Veselí nad Lužnicí, 0307A Tábor - Soběslav", 7.12.2015
- D3 Tábor - Veselí nad Lužnicí (diskusní web, průběh povolování a výstavby D3, odkazy na stavební povolení, články, fotografie aj.)
- www.dalnice-d3.cz - Stránky Pragoprojektu (projektant a TDI) k dálnici D3 a R4
Další případové studie: Této studii předcházely analýzy projektu výstavby D1 – 0137 v úseku Přerov – Lipník nad Bečvou a rekonstrukce, resp. modernizace dálnice D1 – 21 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší.
Další případové studie dopravních staveb | |
Stavba dálnice D1 - 137 |
Modernizace dálnice D1 - 21 |