- Nedostatečně zpracovaná a nepřehledná zadávací dokumentace zakázek na velké dálniční stavby.
- Rozpory v zadávací a kvalifikační dokumentaci.
- Uchazeči podávají stovky dotazů, prodlužují se termíny celé stavby.
(Příklady: D1-137 - 353 dotazů; D1-21 - 468 dotazů) |
- Státní investor – zadavatel (ŘSD) musí být odborně kompetentní s dostatečně kvalifikovanými lidmi tak, aby byl schopen zpracovat kvalitní, bezchybnou zadávací dokumentaci stavby včetně podložené předpokládané ceny. (viz také bod 3)
- ŘSD si musí vytvořit moderní standardy a metodiku pro zadávací podmínky a kritéria výběru uchazečů a následně je důsledně dodržovat.
- Krokem vpřed je Směrnice ŘSD o aplikaci zákona o veřejných zakázkách z 9/2014, kterou navrhujeme dopracovat – upřesnit a následně důsledně dodržovat v praxi.
|
- Projektová dokumentace pro zadávací dokumentaci je zpracována v malé podrobnosti (Příkaz – Směrnice GŘ ŘSD 10/2014 – Členění a rozsah ZD… nezajišťuje zpracování v dostatečné podrobnosti, je návratem ke Směrnici SDS PK MD z roku 2007, resp. dodatku z 2010.)
- Projektant není odpovědný za vady projektu.
- Špatná předpokládaná cena stavby:
- Zadavatel nemá jasnou představu, kolik má stavba stát. Nemá zpracované vlastní odborné podklady pro stanovení ceny včetně podrobné projektové dokumentace. Následně je značně nepřesná i cena stavby v rozpočtu SFDI.
- (Příklad: D1-137 - rozdíl předpokládané a výsledné ceny stavby)
|
- Projektová dokumentace pro provedení stavby (PDPS) musí být zpracována v podrobnosti realizační dokumentace stavby - RDS.
- Projektant zároveň musí být za projekční práce zodpovědný, podklady (průzkumy apod.) pro zpracování projektu si musí zajistit sám. Případné reklamace vad projektu a úhradu víceprací je pak potřeba platit z povinného pojištění projektanta. Projektant musí setrvat na straně zadavatele a pro zhotovitele nevykonávat žádné práce.
- Tyto podmínky zajišťovala Směrnice pro dokumentaci staveb pozemních komunikací v podobě Příkazu Generálního ředitele z roku 2013. Tuto směrnici je potřeba znovu přijmout. V současnosti platná Směrnice GŘ ŘSD č. 10/2014 vrátila stav zpět před rok 2013 a nově pouze upřesnila počet a formát výkresů PDPS.
- Ve smyslu zpracování podrobnější PDPS, definice náležitostí RDS či odpovědnosti projektanta je potřeba upravit i Směrnici MD pro přípravu dokumentace staveb pozemních komunikací - SDS PK z roku 2009. (http://www.pjpk.cz/SM%20pro%20PD-PK%20vc%20Dod%201.pdf).
- Pro správné nastavení ceny stavby musí mít zadavatel vlastní databázi nákladů a na jejím základě zpracované cenové standardy. Pro každou zakázku, resp. její předpokládanou cenu, pak musí zadavatel mít k dispozici kontrolní rozpočet zpracovaný na základě těchto standardů . Zadavatel musí mít vlastní databázi nákladů. Na základě takové databáze budou zpracovány cenové standardy. Po každou zakázku, resp. její předpokládanou cenu, musí zadavatel mít k dispozici kontrolní rozpočet na základě cenových standardů.
- Uchazeči o zakázku pak musí v rámci nabídky předložit úplný položkový rozpočet.
|
- Diskriminační a zbytečně omezující technické kvalifikační předpoklady, kterým vyhoví jen velmi úzký okruh firem („zakázky šité na míru“).
- (Příklady: D3 – požadavky na zajištění betonárek a obaloven, stáří strojů, zakázka na svodidla; D1-21 – vlastnictví obaloven a betonáren; + soudní rozsudky, rozhodnutí ÚOHS.)
- Nevhodně stanovená hodnotící kritéria pro posouzení nabídek:
- Doba záruky jako předmět nabídky a tedy jejího hodnocení u stavebních zakázek je problém. (Příklad: D1-21).
- Cena jako jediné kritérium hodnocení je problém u zakázek na služby – především projekční práce a TDI. (Příklad: D1-21, D3- Zakázka na Správce stavby+TDI
|
- ŘSD si musí vytvořit moderní standardy a metodiku pro zadávací podmínky a kritéria výběru uchazečů a následně je důsledně dodržovat
- Krokem vpřed je Směrnice ŘSD o aplikaci zákona o veřejných zakázkách z 9/2014, kterou navrhujeme dopracovat – upřesnit a následně důsledně dodržovat v praxi. (viz níže)
- Záruční doba má být fixně stanovena v zadávacích podmínkách soutěže resp. smluvních podmínkách. Předejde se tak nebezpečí příliš krátké záruky na stavbu, která má mít životnost několik desítek let. (Záruční době se podrobněji věnuje bod 9 tohoto Desatera.)
- Při formulaci hodnotících kritérií je nutné vždy porovnat a zhodnotit náklady, rizika a cíle u konkrétního projektu (například rychlost při modernizaci D1 není tak podstatná pro jinou dálniční stavbu.
|
- Zpráva o posouzení a hodnocení nabídek nepodává důkaz o transparentnosti výběru vítěze, chybí odůvodnění, je nepřezkoumatelná a zpracována v rozporu se zákonem. (Příklad D1-21; D3.)
|
- Důsledně dodržovat zákonná pravidla a principy zpracování Zprávy o posouzení a hodnocení nabídek. Při zjištění porušení zákona musí následovat sankce.
|