8. STŘETY ZÁJMŮ
Každá stavba má mít jasně vymezené, na sobě nezávislé role:
|
Častá situace v českém dopravním stavitelství v minulých letech vypadala následovně: Projektant pro zadavatele (ŘSD) vypracoval málo podrobnou projektovou dokumentaci pro provedení stavby (PDPS). Následně si stejného projektanta najal vítěz soutěže na vypracování podrobnější realizační dokumentace stavby (RDS), podle které byl projekt skutečně realizován. Zadavatel si jej poté najal jako autorský dozor pro kontrolu souladu stavby s ověřenou projektovou dokumentací, a zároveň jako technický dozor (TDI). Stejná firma často dělala ještě diagnostiku změn stavby - tedy kontrolu díla v záruční době, v rámci které vyhodnocovala i odchylky od projektu. (Příklad: Většinu naplňuje Pragoprojekt v případě D3 Tábor - Veselí nad Lužnicí) Pokud tedy projektant udělal chyby v projektu pro zadávací dokumentaci, následně je v rámci realizační dokumentace opravil. Změny v realizační dokumentaci stavby ale znamenají většinou vícepráce, které zhotovitelská firma zdůvodnila a následně je ta samá firma jako technický dozor schválila. Hlavním důsledkem takovýchto střetů zájmů je nízká kvalita prací a velké množství víceprací, které výrazně navyšují cenu stavby. Vedle toho nefunguje nezávislá kontrola realizace stavby, stavba je vždy shledána v pořádku, nejsou podávány žádné reklamace. K řešení problémů se střety zájmů přispěje posílení odbornosti a kapacitního zázemí ŘSD (viz také bod 3). |
Problémy | Řešení |
---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hlavní strana Desatera |
|
Předchozí téma Desatera |
Následující téma Desatera |
Téma "Střety zájmů" je také součástí Výzvy ministrovi dopravy |
Podpořeno
Projekt "Monitorování a prosazování dobré správy v investičních aktivitách Ministerstva dopravy" je podpořen z programu Fond pro NNO. Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz.